Läs igenom detta innan du handlar i e-butiken!

1. Köpinformation
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade mailadress. Beställda produkter förblir Unikarts egendom till dess de till fullo är betalda.
Din order kommer att skickas från vårt lager i Göteborg. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår support för att om möjligt ändra din order.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, förändringar i valutakurser, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

2. Priser och betalsätt
Samtliga priser anges inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.
När du har handlat färdigt och vill checka ut kommer du få flera betalningsalternativ:
Payson Kortbetalning – Genomför ditt köp med hjälp av ditt VISA eller Mastercard mm.. Efter att du bekräftat ditt köp i kassan kommer du få ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen.
Betalningen sker över en säker anslutning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
När kortuppgifterna är mottagna, och kryptering inte längre är nödvändig får användaren återvända till butiken – då kan en varning visas om att man kommer till en osäker sajt. Detta är helt i sin ordning och innebär ingen säkerhetsrisk, alla känsliga uppgifter är då redan hanterade.
Payson direktbanksbetalning – Efter att du bekräftat ditt köp i kassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna kommer att dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.
Payson delbetalning – Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp (lägst 300 kr, högst 30.000 kr) som anges i kontoavtalet. Om beloppet överstiger 30.000kr måste du kontakta oss på Unikart så att vi kan höja kreditgränsen för dig.  Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress.  Delbetalning gäller ej företag.
Delbetala räntefritt:
3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):
24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 295 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 12,70 %.
Payson faktura - Tillsammans med Payson erbjuder vi dig faktura. Fakturan skickas ut från Payson. Grundkraven för faktura är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress. 
Swish direktbetalning - Betala ditt köp direkt med Swish. Detta kräver att du har Swish-appen i din mobiltelefon.
När du har handlat klart så går du till din varukorg och väljer Swish som betalningsalternativ. Swishar betalningen  gör du genom att ange vårat tiosiffriga  Swish-nummer, belopp och som meddelande skriver du ordernummer i Swish-appen. Swish fungerar mellan Danske Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Sparbanken Syd, samt Swedbank och Sparbankerna. Swish är en mobiltjänst för privatpersoner och företag. Tala med din bank om hur du kan använda Swish.
Kontant betalning - Observera att kontantbetalning endast är möjligt om ditt varubelopp överstiger 2000kr inkl moms och att du hämtar dina varor personligen hos oss i Göteborg. I alla andra fall är det övriga betalningsalternativ som gäller.
Läs igenom informationen om våra fraktalternativ så hittar du villkoren för lokal avhämtning.

Vill du ha en djupare insyn i hur våra betalningstjänster fungerar är du välkommen att besöka
våra leverantörer av ovan nämnda tjänster:
Payson
Swish


3. Leveransinformation
 Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Leveranstiden då är 2 till 3 veckor. Du finner information kring aktuell lagerstatus under varje produkt på vår hemsida. 
Vi kan inte erbjuda någon ersättning på grund av en leveransförsening. 
Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärt längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift.
Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.
För ej utlösta paket debiterar vi dig från 395kr (beroende på fraktstorlek) för uppkomna omkostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till ombudet.
Vi är knutna till ett centralt fraktavtal som innefattar flera kända fraktbolag, detta innebär att vi kan hålla en bra prisnivå på våra frakter. Spårningsnummer och fraktleverantör får ni via e-mail i samband med att orden skickas ut.
Brev / Varubrev – För beställningar med mindre vikt och volym. Din beställning levereras direkt i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.
Paket till ombud – Din beställning levereras till ditt närmaste ombud. Du kommer att få en avisering via antingen SMS, e-mail eller post-avi. Vi rekommenderar att du fyller i din e-postadress och ditt mobilnummer för SMS-avisering i kassan för kortast möjliga leveranstid. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar från ankomstdatumet.
Hemleverans Pall – Tyngre och större gods måste levereras med pall, vilket sker till gatuplan helgfri vardag
Företagspaket – Leverans sker till registerad företagsadress vardagar mellan kl 08.00-17.00. Ingen avisering sker innan. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och försändelsen kan sedan hämtas på närmaste ombud.
Lantbrevbärarlinje - Om du bor på en lantbrevbärarlinje och har valt hemleverans kommer Posten lämna en avi i din brevlåda. Därefter ska du kontakta Posten på 0771-33 33 10 för utkörning av din beställning. Vänligen observera att leveranstiden blir några dagar längre vid lantbrevbärarlinje. Detta gäller framförallt varubrev.
Hämta själv – Beställ din vara på nätet och hämta själv från vårat lager i Göteborg när det passar dig.
Om du vill hämta dina varor själv från vårat lager i Göteborg så kommer du ha möjligheten betala kontant.
OBS! Detta alternativ kräver att du ringer eller mailar och avtalar tid!



4. Transportskador och felexpediering
Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället måste detta anmälas omgående till oss. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till fraktbolaget inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot fraktbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.
En beställning som är felaktigt expedierad behöver du anmäla snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.
Force Majeure
Unikart är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Unikarts fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

5. Garanti och reklamation
Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. 
Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under tillverkning. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Garantin gäller inte om en vara har provmonterats och har ådragits visuell åverkan i processen. Så for varan tas i bruk för första gången upphör garantin att gälla. Garantin gäller om ett fel på varan uptäcks vid tex provmonterig, förutsatt att den inte ådragits nån övrig åverkan visuellt samt tekninskt. 
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt installerad produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.
För teknisk support har Unikart rätt att hänvisa kund till tredjepartföretag eller till respektive produkttillverkare. Observera att supporten kan vara på engelska för vissa tillverkare och endast via kontakt via e-mail eller hemsida.

6. Ångerrätt och Öppet köp
Vi erbjuder dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.
För att utnyttja ångerrätten skall varan skickas till vår returadress nedan. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad med den ursprungliga produktförpackningen. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick.
Hur returnerar jag min vara? Ring eller maila oss alltid innan du returnerar varan. Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas.
Unikart kommer ej lösa ut paket mot efterkrav eller postförskott. Tänk på att returnera försändelsen som företagspaket till vår returadress.

Returadress:
Unikart AB
Tagenevägen 30
42537 Hisings-Kärra
Tel: 031-217030

OBS! Du kan även lämna tillbaka produkten personligen till oss, detta kräver att du ringer eller mailar oss och avtalar tid.

Undantag från ångerrätten.
Ångerrätten gäller inte beställningsvaror av ovanlig karaktär/av kund personligt påbrå.
Ångerrätten gäller inte customdekaler.
Ångerrätten gäller inte för använda produkter.
Ångerrätten gäller inte om en vara har provmonterats och har ådragits visuell åverkan i processen.

9. Kontakt och övrig information
Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår support. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar.
Länkar på unikart.se möjliggör att du också lämnar denna server. De länkade webbplatserna kontrolleras inte av Unikart och Unikart bär således ingen som helst ansvar för innehållet på dessa webbplatser.

10. Integritetspolicy

Inledning
Vi på UNIKART bryr oss om dig och i den här integritetspolicyn beskriver vi hur vi behandlar dina personuppgifter för att du ska kunna känna dig lugn och trygg. Den gäller när du använder våra tjänster eller på något sätt är i kontakt med oss.
Så här behandlar vi dina personuppgifter

10.1  Vad är en personuppgift och vad innebär en behandling av personuppgifter?
En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan identifiera en fysisk levande person. Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer och e-postadress, men uppgifter som IP-nummer eller användarbeteenden i kombination med andra uppgifter som används för att kunna koppla till dig är också personuppgifter. En behandling av personuppgifter innefattar all hantering av personuppgifter, till exempel; insamling, vidarebefordring, analysering, registrering och lagring.

10.2  Vem ansvarar för dina personuppgifter?
UNIKART AB, organisationsnummer 556400-1930 på Oxledsvägen 107, Sävedalen, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter, om inget annat anges, och ansvarar för att den här behandlingen sker på lagligt och korrekt sätt.
 
10.3  Hur får UNIKART AB tag på dina personuppgifter?
  • När du handlar i våran webshop på www.unikart.se
  • När du kontaktar oss via e-post
  • När du anmäler dig till vårat nyhetsbrev

10.4  Vilka kategorier av personuppgifter behandlar vi?
UNIKART AB behandlar de uppgifter som lämnas till oss, till exempel namn, personnummer, telefonnummer, e-postadress, adress, köphistorik, betalningsinformation och/eller annan information som du lämnat till oss eller som är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

10.5  Varför behandlar UNIKART AB uppgifter om dig?
  • För att fullgöra våra åtagande gentemot dig som kund
  • För att ge god service och välfungerande, effektiva och enkla tjänster
  • För att genomföra kundundersökningar i syfte att förbättra din upplevelse
  • För att hantera och administrera dina frågor

10.6  När har UNIKART AB rätt att behandla dina personuppgifter?
UNIKART AB har rätt att behandla de personuppgifter som krävs för att fullgöra vårt åtagande gentemot dig. Vi kan även behöva behandla dina personuppgifter på grund av krav från andra lagar och/eller förordningar. I vissa fall kan vi behöva ditt samtycke för att få utföra behandlingen. I de fall det blir aktuellt kommer du alltid få klar och tydlig information om vad du samtycker till. 

10.7  Vem har tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter används av behörig personal på UNIKART AB. Vi lämnar inte ut uppgifter om vi inte måste på grund av krav i andra lagar och förordningar, myndighetsbeslut eller för att skydda våra rättigheter eller tredje parts rättigheter. 

10.8  Överföring till tredje land
Att överföra personuppgifter till tredje land innebär när personuppgifter som behandlas i ett EU/EES-land sprids till ett land utanför EU/EES-området. Om vi mot förmodan behöver överföra dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES för att kunna fullgöra vårt åtagande gentemot dig eller om det har uppgetts särskilt i samband med att du lämnar dina personuppgifter till oss, ser vi alltid till att det landet har en så kallad adekvat skyddsnivå enligt EU och EU-kommissionen. 

10.9  Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
UNIKART AB sparar aldrig dina personuppgifter längre tid än vad som är nödvändigt för att fullgöra ändamålet med att vi hade personuppgifterna till att börja med.  

10.10 Hur skyddar vi dina personuppgifter?
UNIKART AB värnar om din integritet. Därför arbetar vi ständigt med att vidta alla lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som i varje enskilt fall krävs för att skydda dina personuppgifter och i övrigt säkerställa att behandlingen sker enligt gällande lag. 

10.11 Vilka rättigheter har du som våran kund?
I korthet innebär det att du som registrerad ska få information om och hur dina personuppgifter behandlas och ha kontroll över dina egna uppgifter. Nedan beskrivs varje rättighet:
 
  • Rätt till tillgång: På UNIKART AB är vi alltid öppna och transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du vill veta vilka personuppgifter vi behandlar om just dig kan du begära ut ett registerutdrag. Det är viktigt att vi kan säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person, därför ska din begäran vara skriftlig, egenhändigt undertecknad och innehålla uppgifter om namn och personuppgifter. 
  • Rätt till rättelse: Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du när som helst kontakta UNIKART AB och begära att få dem rättade. 
  • Rätt att bli bortglömd: Du kan begära att UNIKART AB raderar dina personuppgifter utan onödigt dröjsmål. I vissa fall kommer UNIKART AB inte att kunna radera dina personuppgifter eftersom vi måste uppfylla lagar och krav som ställs på vår verksamhet i egenskap av offentlig verksamhet. I sådana fall kommer vi att blockera användningen av dina personuppgifter för de ändamål som du önskar att bli bortglömd i den mån det är möjligt.
  • Rätt till begränsning av behandling: Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
  • Rätt att göra invändningar: Du kan när som helst invända mot behandling av personuppgifter som grundar sig på ett berättigat intresse hos UNIKART AB.
  • Rätt till dataportabilitet: Om behandlingen av dina personuppgifter sker automatiskt och antingen har ett avtal eller ett samtycke som rättslig grund, har du rätt att få en kopia av de personuppgifter som du har tillhandahållit UNIKART AB. Personuppgifterna ska ges i ett format som är strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart. Du har rätt att föra över den här informationen till en annan personuppgiftsansvarig utan att UNIKART AB kan neka. 

10.12  När sker uppdatering av den här integritetspolicyn?
Uppdateringar av den här integritetspolicyn sker löpande på www.unikart.se

10.13     Hur kontaktar jag UNIKART AB vid frågor?
Du kontaktar oss på: support@unikart.se , eller på telefon: 0733-149403 / 0707463803. Du kan alltid kontakta oss om du har frågor om vår behandling av dina personuppgifter.

Den här integritetspolicyn gäller från och med 20180525 och ersätter alla tidigare versioner.


Kontor och lageradress:
Unikart AB
Tagenevägen 30
42537 Hisings-Kärra
Innehar F-skatt 
Moms reg.nr: SE 556400193001
Tel: 031-217030
e-mail: support@unikart.se